Mina favoritövningar #1 Rygg

​Tänkte göra ett inlägg med "mina 3 favoritövningqr" (för rygg denna gång) men texten blev så sjukt lång så då kom jag på den ännu smartare idéen att dela upp inlägget i flera delar. Så nu kommer det en övning i varje inlägg istället för 3 per gång. 

Sittande rodd i kabelmaskin ( 0 grader i axeln ) 

Använd ett handtag med smalt grepp så man har armbågarna nära kroppen. I denna övning tränar du Latissimus dorsi, musklerna mellan skulderbladen, erector spinae, biceps och triceps. 


Inställning: Linan från hjulet ska gå i en rak linje till handtaget, fotstödet ska vara så pass långt fram att inte vikterna slår i varandra i det främre läget.

Hållning: Lätt böjda knän, fötterna på fotstödet. Starta i en upprätt position med axlarna neråt bakåt och upp med bröstet och spänd bål. Kroppen ska vara i denna spända position under hela övningen. 

Teknik: Från denna position fäller du fram kroppen tills innan du tappar spänningen i svanken och inte längre klarar att hålla kvar kroppen i det spända läget. Där ifrån låter du armarna falla fram ur det spända läget så det sträcker, sen rätar du upp kroppen och trycker tillbaka axlarna och drar handtaget in mot kroppen i höjd med naveln.

Viktigt att tänka på: Tappa inte svanken i främre läget av övningen, stanna hellre i ett tidigare läge där du orkar hålla kroppen i ett rakt läge.


Kram Linnea

Gillar