En resa jag vill göra om

Nu under dessa tider när man inte kunnat resa känner jag att rese-suget lockar mer än någonsin. Vi har ju varit i Thailand två år i rad 2018 & 2019 och båda gångerna åkte vi på vårsidan. Så det har varit väldigt saknat i år att inte kunna åka. Och som med allt, det man inte kan få vill man ha. Tänkte därför drömma mig tillbaka till den senaste Thailandsresan vi gjorde och leva lite på det ett tag till.

Denna resa var den första resa jag och E gjorde tillsammans själva. Åren innan har vi varit till Grekland och Thailand men detta blev första resan bara vi två. Vi började med att åka till Khao lak där vi hade bokat ett rum på Ayara Villas med direkt utgång till poolen. Vi valde mellan att betala lite extra på flyget eller hotellet och valde slutligen att betala lite mer för ett finare rum. Vi fick ett rum i en helt nybyggd del där det bara hade bott en person innan oss. I jämförelse med tidigare hotellrum man bott på utomlands så var detta verkligen så fräscht och det kändes att det var nytt.

Här bodde vi i 2 veckor. Mestadels var vi vid havet på förmiddagarna, poolen till eftermiddagen och under kvällarna promenerade vi in till "stan" där vi åt middag och gick på marknaderna. För mig är det helt perfekt, det räcker så egentligen. Det är enkelt, lugnt och återhämtande. Men någon dag kan det vara skönt att komma iväg och se lite annat, speciellt när man är borta så länge. Så 2 gånger valde vi att åka ut på snorkel & dyk-turer. E dyker och jag nöjer mig med att ligga och simma på ytan med snorkel haha. Det är ju något speciellt med att få bada direkt från en båt i havet sådär, det är så fruktansvärt fantastiskt så jag vet inte hur jag med ord ska kunna beskriva känslan jag känner kring det haha.

Vi gjorde även en kortare utflykt till coconut beach som låg ganska nära vårt hotell. En speciell strand som absolut är värt ett besök!

Något jag måste ge ett stort plus till på detta ställe är hur många fantastiska restauranger dom hade. Vi hittade flera som vi gick tillbaka till ytterligare en gång, annars brukar vi checka av dom en efter en för att hinna testa så många som möjligt. Något jag nästan alltid tar om det finns på menyn är seafood-pasta, speciellt i Thailand där vi varit har dom varit riktigt riktigt bra!

Khao Lak

Coconut Beach

Bangkok

Efter våra 2 veckor i Khao Lak åkte vi vidare för att avsluta med 2 dagar i Bangkok. Vår tanke var när vi bokade att först åka till ett lugnt sol & bad ställe för att bara få avkoppling i 2 veckor och sen slutligen avsluta resan med shopping och storstad. Tycker det var en perfekt lösning för oss. Bankok är en stad jag verkligen tycker man borde se. Allt är så speciellt och det finn så HIMLA mycket att se och göra.

Vi räknade ju fel på dagarna här. Vi skulle åka hem söndag 01.10 typ men vi tänkte att det var "söndag natt" och att vi hade hela söndagen att göra saker på men vi behövde ju åka till flygplatsen lördag 23.00 ungefär. Så i sista stund var det mamma som ifrågasatte våra planer under söndagen och vi fick tänka till lite haha.

Men vi hann ändå med en hel del. Vi bodde på ett hotell med utsikt över floden vilket var supertrevligt. Dock var det väldigt svårt att ta sig dit och det låg liksom på fel sida floden på en jätteliten gata där taxibilarna inte tog sig in och man fick istället lov att gå igenom en matmarknad på pyttesmå vägar. Men utöver det så var det ett jättefint hotell.

Vi besökte de två största galleriorna och gjorde en hel del fynd. Vi hann även med en tur på Golden Palace vilket var riktigt häftigt! Även ett besök på en takbar hann vi med, vilket känns lite som ett måste när man är i Bangkok!